Tuesday, February 26, 2013

Asam Pedas

Heishh.. tengok gambar je terus terasa lapar!! Kan..kan?

Saya ni orang Melaka. Off course la asam pedas ni makanan rasmi kami sekeluarga sepanjang masa. Kalau di majlis perkahwinan, biasanya tetamu pasti akan dihidangkan dengan lauk asam pedas tetel bersama nasi minyak. Mmm, sedapnya..

Asam pedas yg paling saya suka semestinya asam pedas tulang/daging, asam pedas ikan parang dan asam pedas ikan pari. Memang bertambah2lah selera saya makan kalau dihidangkan lauk tersebut. 

Pada kawan2 yg dah lama bersabar tunggu resepi asam pedas daging dari saya ni, saya tulis yg ringkas2 jer ye kat sini. Perencah dia sama je macam perencah asam pedas biasa i.e. cili kering, bawang, belacan (kalau nak laa), kunyit hidup, dan utk daging letak la serbuk kari sikit.. semua tu blend la ye.. yg penting nanti kena letak serai, daun limau perut dgn lengkuas, benda2 tu untuk hilangkan hanyir daging dan sebenarnya membangkitkan rasa dia. Macam biasa, tumis, masuk daging, masuk air. Jangan masuk air asam jawa dulu ye, nnti liat pulak daging tu. Nanti dah empuk baru la ditambahkan air asam jawa. Tunggu la sampai mendidih.. dan sedia untuk dihidang!

Wallaa.. meleleh air liur dibuatnya!!

No comments:

Post a Comment